zaterdag 20 oktober 2012

onderzoeksverslag

Onderzoeksverslag                                                     Antoine Rovers

 

 

 

Voor dit verslag heb ik onderzoek gedaan naar de 5 categorieën;

Uitgeefindustrie
reclame & product
entertainment
educatie
institutioneel

Mijn grootste interesse gaat uit naar reclame en product. Dit omdat ik heel erg fan ben van poster-art en hier zelf ook mijn vak van wil gaan maken. Dit komt wel nauw samen met de entertainment heb ik het idee. Voornamelijk omdat mijn grootste vakhelden poster-artists zijn die ontwerpen maken voor bands en festivals. Jeremy Rogers en Emek zijn mijn 2 grootste helden, deze heb ik allebei gevraagd voor een interview en daarvan heb ik minimaal contact gehad met Jeremaine Rogers; die eigenlijk geen tijd had en toch nog 3 vragen wist te beantwoorden in een gekopieerd stuk tekst wat hij mailde. Maar dit is niet erg, deze mensen hebben nu eenmaal meer te doen dus heb ik gezocht naar alle informatie die ik over hun kon vinden.

Naast deze 2 heb ik ook nog een interview gedaan met Eric van den Boom van Boomartwork (ook voornamelijk reclame en product) en komt er nog een interview met Leendert Masselink van Illurama die zich meer bezig houd met de uitgeefindustrie.

 

Beroepscontext Reclame en Product

Voor deze context heb ik het meeste interesse, daarom heb ik hiervan ook mijn vakhelden gemaild en ook nieuwe ontwerpers opgezocht die ik nog niet kende, een daarvan was Eric van den Boom. Hij is een ontwerper die een beetje dezelfde insteek heeft als die ik me voor had genomen; lekker veel werk maken en het overal voor gebruiken waar het maar kan. Hij heeft veel logo’s gemaakt, posters, verpakkingen, covers, portretten en zelfs een print gemaakt voor schoenen! De veelzijdigheid spreekt mij hierin vooral heel erg aan. Hij heeft multimedia gestudeert in Eindhoven en illustratie in Utrecht. Om wat naam voor jezelf te maken raad hij aan om zoveel mogelijk werk de wereld in te sturen, dat kan via facebook, blogs en websites. Maar ook door een portfolio te maken en gewoon naar heel veel bedrijven te sturen. Hij zegt dat er altijd wel mensen geïnteresseerd zijn in nieuw werk en dat het in het begin even doorbijten is, maar het altijd de moeite waard is. Voor inspiratie kijkt hij veel naar films en werk van andere ontwerpers. Gewoon een stukje wandelen of zelfs een feestje kan er net voor zorgen dat je toffe ideeen krijgt voor nieuwe ontwerpen. Hij maakt vooral gebruik van schetsen die hij uitwerkt op de computer. Als het gaat om manier van werken en zijn ideeen zie ik met deze ontwerper heel erg veel raakvlakken. Ook de dingen die hij maakt vind ik heel herkenbaar en dat is wel heel tof om te zien dat het voor hem ook heel goed uitpakte, dat motiveert mij ook extra.

Eric van den Boom houd zelf van een georganiseerde dag, hij staat gewoon netjes op tijd op en deelt zijn dag in als een normale werkdag, wat eigenlijk niet perse zou hoeven, hij is een freelancer en moet dus gewoon zorgen dat hij zijn deadlines haalt.

Iemand die binnen deze context toch wel heel anders te werk gaat is Jeremaine Rogers, hij is wereldberoemd geworden met zijn werk en mag posters en covers maken voor enkele van de bekendste bands op de wereld zoals: Radiohead, Tool, Weezer, Queens of the Stone age, Tori Amos, David Bowie, The Deftones en The Melvins.

Daarnaast heeft hij ook werk gemaakt voor enkele grote Amerikaanse bladen en kranten en voor bedrijven zoals Sony, Interplay en Budweiser.

Jeremaine Rogers staat bekend om zijn lijnwerk en gebruik van kleuren, dat tegenwoordig meteen herkenbaar is. Hierdoor heeft hij een soort status bereikt waardoor hij zijn posterontwerpen zelf kan verkopen aan particulieren. Voor een oplage van 200 vraagt hij soms wel 500 dollar en ze zijn binnen een week uitverkocht! Doordat hij nu niet perse in opdracht hoeft te werken gaat hij ook steeds meer zijn eigen kant op als kunstenaar, hij gelooft dat elk beeld zijn eigen krachten en invloeden heeft op de kijker en daarmee experimenteerd hij steeds meer, waardoor zijn werk ook variërend blijft. Je weet nooit waar

hij mee aan zal komen. Zijn inspiratie haalt hij ook uit andere kunstenaars zoals Van Gogh, Andy Warhol, Graham Ingels en Goya; deze kunstenaars hadden dezelfde manier van werken als Rogers, gebaseerd op emotie en gevoel. Hierbij heeft Rogers ook nog wat hobbies die ongetwijfeld ook invloed hebben op zijn werk, zo heeft hij veel interesse voor oude Bijbelse teksten, de kindercultuur uit de jaren 70 (speelgoed, tv en boeken), oude radioprogramma’s, waxmusea en hij maakt ook zelf zijn eigen figuurtjes.

Deze ontwerper heeft dus veel gedaan in reclame maar is er zo herkenbaar in geworden dat hij zijn eigen werk nu als product kan verkopen. Veel ontwerpers proberen dit ook door ontwerpen van t-shirts en skateboards te verkopen op internet. Dit zou ik natuurlijk ook wel willen doen maar om je eigen product te kunnen verkopen heb je toch eerst al heel veel netwerk nodig om dat te realiseren. Mijn plan is dan ook om de tips na te leven die Eric van den Boom gaf en heel veel reclame maken voor mezelf en op die manier zoveel mogelijk opdrachten aannemen.

Wat ook een pluspunt is aan reclame en product is dat je een duidelijke boodschap over moet brengen naar je doelgroep. Ik hou wel van helder, simpel en duidelijk, daar ben ik ook goed in en ik denk dat ik dat in mijn werk ook goed toe kan passen.

Wat me moeilijker lijkt is het toepassen van tekst. De combinatie van beeld en letters is nooit makkelijk voor mij en daar wil ik graag nog stukken beter in gaan worden!

 

Beroepscontext entertainment.

Naast reclame en product wordt mijn interesse voor de entertainment ook steeds groter, vooral nadat ik heb gezien wat de insteek is van Harm met computerspelletjes, games animaties en apps. Hier had ik nooit veel over nagedacht maar het zou mij zeker heel tof lijken om hierin ook aan de slag te gaan. Als vakheld heb ik in deze context niet iemand die bezig is met Games en apps maar een tekenaar die werk maakt voor kaart en bordspelletjes. Met deze persoon heb ik geen contact gehad maar op internet heb ik genoeg gevonden om wat te leren over zijn loopbaan en hoe hij zijn boterham weet te verdienen met zijn illustraties. Hij heet Ron Spencer en is met zijn werk heel beroemd geworden, voor door de spelletjes Magic: the gathering en Warhammer. Deze ontwerper staat bekend om zijn grote fantasie en herkenbare stijl.

Hij heeft voornamelijk zichzelf leren tekenen en stuurde ooit wat werk op naar het bedrijf wat Magic uit ging brengen, hiermee is hij heel bekend geworden en uiteindelijk kon hij er zelfs zijn boterham mee verdienen. Zijn inspiratiebronnen waren voornamelijk stripboeken zoals spiderman en superman en sci-fi films.

Omdat ik ook graag bezig ben met fantasiefiguren vind ik Ron Spencer een heel mooi voorbeeld in de entertainment wereld. Ron Spencer werkt alleen handmatig wat voor zijn werk ook meer dan genoeg is. Ik werk zelf ook veel met photoshop en illustrator, en ook met animatieprogramma’s, ik zie dus ook wel mogelijkheid om met deze insteek ook aan games te werken. Alleen al ontwerpen en schetsen maken voor achtergronden of characters lijkt me heel erg tof! Dit doe ik in principe ook in veel posters die ik maak als vrij werk.

 

 

Beroepscontext educatie:

Educatie lijkt me een beroepscontext waarin ik wel bezig wil zijn, maar niet alleen maar. Ik vind het fijn om een opdracht te krijgen waarin je een verhaal uitbeeld wat eigenlijk al bekend is. Het lijkt me zo dat je er wel een soort van zekerheid in hebt. Maar je kan er niet goed los in gaan. Als vakheld heb ik Alpheus media gekozen. Dit is een bedrijf in Amerika wat bestaat uit 7 ontwerpers. Ze maken voornamelijk filmpjes waar mee ze een boodschap over willen brengen naar het grote publiek. Ze hebben er zelf grote prijzen mee gewonnen. Hun bijzondere insteek heeft ze tot grote hoogten geleid en dat vind ik heel bewonderenswaardig. Geen een onderwerp wat ze behandelen is makkelijk en toch weten ze er hele toffe filmpjes mee te maken. Het is ook een hele andere soort educatie dan wat ik voor ogen had. Ik had alleen het idee van de schoolboeken en infographics in tijdschriften en kranten maar het is dus veel groter dan dat! Dat maakt het wel interessanter. Alpheus Media

is hierin niet een heel sterk voorbeeld, ze maken wel animaties maar ook gewoon filmpjes waarin niets is geïllustreerd, over concept kun je van deze groep wel heel veel leren. Er is ook veel raakvlak met reclame en product omdat ze ook filmpjes maken voor bedrijven en stichtingen zoals de Livestrong stichting van Lance Armstrong.

Pluspunt van educatie lijkt mij de duidelijkheid in de opdrachten, maar een groot minpunt is dat ik heel bang ben dat de lol er snel af is en dat het snel een sleur wordt van opdrachtjes maken.

Uiteindelijk heeft het hele onderzoek me veel bijgeleerd maar wat ik nog belangrijker vind is dat ik nu al een veel beter idee heb van hoe het gaat als ik klaar ben met school. Ik ben er ook veel gemotiveerder door geworden en maak zelf al vrij werk aan de lopende band om een goede portfolio te krijgen. Ik blijf wel bij mijn punt dat ik het liefst met de poster-art aan de slag ga, maar sta zeker ook open voor kansen in de entertainment wereld na dit onderzoek. De praktische tips van Eric van den Boom waren voor mij dan ook het meest hulpzaam.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten