woensdag 12 september 2012

5 x 5


Reclame en product:

Dit is gemaakt door  Josh van Praag. Een ontwerper die eigenlijk van alle markten thuis is, 2D, 3D, projecties, filmpjes en drukwerk maakt hij allemaal.

Dit werk heb ik uitgekozen omdat je in het filmpje goed kunt zien wat de mogelijkheden zijn met projecties, de schoorsteen van het huis krijgt een heel andere functie en lijkt los te zijn van het huis.

Ik vind de animatie heel geslaagd op het huis, vooral het begin ziet er heel indrukwekkend uit alleen op een ander deel van het huis wordt ook geprojecteerd en dat valt er een beetje bij weg, dat is wel jammer.

Mijn indruk is dat de ontwerper  een soort eigen manier van grafiti zetten heeft bedacht en hiervoor is gevraagd om te exposeren in een stad. Als reclame of binnenkomer voor dat event.

Hoe krijg je een projectie zo perfect op een huis? Alles moet perfect zijn, de anmitie precies uitgemeten en de projector moet ook precies goed staan, is daar een handige manier voor?

Bron:
  


Entertainment

Joram Roukes. Hij schildert met olieverf en wil morele dilemma’s oproepen bij zowel de kijker als hij zelf. Dingen die hij mee maakt of dingen die gebeuren beeld hij op zo’n manier uit.

Ik heb dit werk uitgekozen omdat ik het op het eerste gezicht gewoon heel erg aansprak. Hij gebruikt hele herkenbare beelden en het lijken wel collages, misschien zijn ze dat gedeeltelijk ook wel, ook het kleurgebruik vind ik heel erg goed.

Wat ik heel goed vind aan zijn werk is dat je met dit werkt echt even wordt gepakt ( ik tenminste wel), je wil even kijken wat er nu precies op de afbeelding staat en het is al mooi voordat je eigenlijk door hebt wat er precies gebeurt. Daarom kan ik ook niet zeggen wat er niet is geslaagd aan dit werk, je neemt het op zoals het is, mooi of niet, wat je daar mee doet mag je zelf weten, dat is ook de bedoeling van het werk.

De illustrator probeert problemen en gebeurtenissen die hij zelf mee maakt maar ook in de maatschappij over te brengen op de toeschouwer, hij brengt alleen de boodschap, wat je daar mee doet mag de toeschouwer zelf bepalen.

Hoe kom je uit bij zo’n manier van werken, wat is het proces hier naartoe geweest?

Bron:http://joramroukes.blogspot.nl/2009/10/oil-on-canvas-160-x-250-cm-2008-oil-on.html



Uitgeef industrie

Dit is werk van Daren Newman, een typograaf, illustrator en designer.

Dit werk sprak mij aan omdat het ergens lijkt op iets wat ik zelf nog niet zo lang geleden heb gemaakt. ik moest ook meteen denken dat je helemaal niet veel nodig hebt om een boodschap over te brengen.

Wat ik goed vind aan dit werk is dat er niet teveel gebeurt, je ziet de baard en je hebt de tekst, simpel en duidelijk. Of tenminste, het was duidelijk als de letters wat makkelijker te lezen waren, het is nogal moeilijk om die te ontcijferen.

De maker van dit werk wil een zin overbrengen waar hij zelf veel mee te doen heeft, ook het beeld wat hij gebruikt zegt iets over de ontwerper zelf.

Serieuze vragen schieten me niet te binnen over dit werk.

Bron:
http://www.meandmypen.com/work.php?id=217




Educatie en voorlichting

 Brian Flynn, noemt zichzelf een nerd, heeft altijd veel gelezen en geleerd en wil mensen graag dingen uitleggen in zijn werk, dat kunnen persoonlijk gebeurtenissen zijn, dat kan fantasie zijn maar ook wetenschappelijke feiten.

Dit werk spreekt mij aan omdat het er heel anders uitziet dan de meeste andere illustraties die je tegenkomt, alles is heel strak, de kleuren vallen op en er worden meestal alleen silhouetten gebruikt, soms is het meteen duidelijk wat er verteld wordt en soms ook niet, maar het boeit wel en je wil er graag achter komen wat de ontwerper wil vertellen. Dat is ook meteen wat ik dus goed vind aan dit werk. Wat ik minder goed vind is wanneer je heel veel werk ziet van deze man, alles nogal op elkaar gaat lijken, veel figuren komen ook vaak terug.

In het werk wat hieronder staat wil de maker simpelweg aangeven hoe de verschillende lagen boven de aarde heten en tot hoe hoog ze reiken.

Als ik een vraag had dat was het wel waarom hij niet eens een keer iets probeert te maken wat niet digitaal is.

Bron:
Juxtapoz poster art:
produced by R. Rock Enterprises,
Writer: Kevin Thomson,
Project Manager: Z. Oxford
(blz 63)





Institutioneel

Blek Le Rat: (Xavier Prou) de eerste die gebruik maakte van de stencil grafiti, op deze manier is hij vaak in de problemen gekomen met de politie maar zijn boodschap was er altijd een die verder ging dan mooie plaatjes hij komt voornamelijk op voor de zwakkere mensen die tegenover de grote rijkere macht staat.

Dit werk sprak mij aan omdat ik altijd al interesse had voor street-art, de toepassing en de boodschap zijn bij deze man alleen veel verfijnder en dat is wel een prestatie, het is niet om mooi te zijn, het is om een boodschap over te brengen.

Wat ik goed vind van zijn werk is dat je het overal tegen kan komen en het valt zeker op! soms is alleen wel de boodschap onduidelijk en heb je meer kennis nodig van het onderwerp.

De maker wil een boodschap overbrengen naar mensen die het  goed of slecht hebben; dat we wat meer rekening met elkaar moeten houden.

Als ik een vraag had dan was het waarom hij zijn werk zo graag op de muren van Parijs (als grafiti), zette en niet een manier zocht die legaal was.

Bron:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten